Właśnie podpisałeś(aś) umowę grantową. Co dalej?
KROK 1. INSTALACJA
- Samodzielnie wybierz instalatora i zleć mu zakup, dostawę oraz montaż pompy ciepła. Upewnij się, że ma on odpowiednie uprawnienia instalatorskie, elektryczne i do obsługi czynników chłodniczych. Szczegóły dotyczące uprawnień znajdziesz w regulaminie na stronie grantyoze.subregion.pl
- Wspólnie z instalatorem wybierzcie pompę z listy ZUM na stronie lista-zum.ios.edu.pl. Zwróć uwagę na to, aby pompa ciepła miała co najmniej klasę energetyczną A++. Szczegółowe wymagania techniczne dla pompy ciepła odnajdziesz w Regulaminie projektu.
- Upewnij się, że moc wybranej pompy zgadza się z danymi w Karcie Weryfikacji Technicznej, którą złożyłeś(aś) razem z wnioskiem o przyznanie grantu. Jeżeli moc maksymalna pompy się nie zgadza, skontaktuj się z Biurem Projektu, aby zaktualizować kartę.
- Zrealizuj inwestycję do 90 dni od podpisania umowy i zgłoś e-mailem zakończenie prac instalacyjnych do Biura projektu. Zwrot środków, które otrzymasz na pompę ciepła to pieniądze publiczne, zatem wydatki na montaż pompy ponoś racjonalnie i efektywnie.
- Środki, które otrzymasz, będą na zwrot poniesionych przez Ciebie niezbędnych kosztów montażu pompy ciepła. Niezbędne wydatki to na przykład demontaż kotła, zakup bufora, zasobnika wody użytkowej, materiałów montażowych, a także robocizny. Nie zwracamy kosztów takich jak: remont kotłowni, wymiany kaloryferów, w tym kosztów poniesionych przed zawarciem umowy.
KROK 2. ODBIÓR INSTALACJI
- W ciągu 21 dni od Twojego zgłoszenia, instalację sprawdzi inspektor nadzoru. Sprawdzi on czy prace instalatorskie wykonano prawidłowo. Po pozytywnym odbiorze instalacji przez inspektora nadzoru podpisz z nim protokół. Jeśli inspektor nadzoru nie odbierze prac, wskaże konieczne poprawki do wykonania przez Instalatora, wskaże termin ich wykonania, a my zaplanujemy ponowny odbiór.
- Przy odbiorze przedstaw inspektorowi dokumenty dotyczące pompy ciepła i protokoły instalacyjne, takie jak badanie szczelności, odpowietrzania, elektryczne, pomp obiegowych czy drożności odprowadzania skroplin. Jeżeli nie możesz uczestniczyć w odbiorze, pamiętaj o pisemnym upoważnieniu dla osoby podpisującej protokół.
- Po podpisaniu protokołu z inspektorem nadzoru (z pozytywnym wynikiem), podpisz protokół odbioru z Instalatorem. Instalator wystawi fakturę końcową, którą powinieneś(aś) otrzymać za zakup, dostawę i montaż pompy ciepła oraz innych niezbędnych urządzeń. Pamiętaj, że zakup pompy i jej montaż muszą być realizowane w tej samej firmie.
- Zapłać przelewem instalatorowi za montaż pompy ciepła. W tytule przelewu podaj numer faktury za którą płacisz.
- Instalator przekaże Ci dokumenty do rozliczenia grantu (fakturę, kosztorys powykonawczy, karty katalogowe pompy, kopię swoich uprawnień i protokoły uruchomienia).
- Instalator powinien ustawić pompę do poprawnego działania i przeszkolić Cię z jej obsługi.
KROK 3. ROZLICZENIE GRANTU
- Wypełnij wniosek o wypłatę grantu. Wzór wniosku znajdziesz na stronie grantyoze.subregion.pl w zakładce „Dokumenty”.
- Przygotuj wymagane dokumenty, ich lista jest na końcu wzoru wniosku o wypłatę.
- Do wniosku dołącz dokument potwierdzający likwidację starego kotła węglowego poniżej 5-tej klasy. Protokół powinien zawierać informacje o właścicielu, adresie oraz przyjęciu kotła do likwidacji.
- Złóż wniosek o wypłatę grantu w Biurze projektu w ciągu 14 dni od pozytywnego odbioru przez inspektora.
- Jeśli Twój wniosek zostanie negatywnie zweryfikowany, zostaniesz poproszony(a) o uzupełnienie dokumentów. Po pozytywnej weryfikacji wniosku wypłacimy grant.
KROK 4. WYPŁATA GRANTU
- Grant wypłacimy przelewem na konto bankowe podane we wniosku w ciągu 30 dni od pozytywnej weryfikacji wniosku. Jeśli środki będą niedostępne, termin może się wydłużyć.
- Koszty niekwalifikowalne, takie jak VAT oraz wydatki przekraczające wysokość grantu, które mogą wystąpić w trakcie montażu lub po nim, pokrywasz samodzielnie.
- Nie możesz ponownie rozliczać faktury montażu pompy ciepła w innym programie dofinansowania. Możesz skorzystać z ulgi podatkowej w odniesieniu do kosztów których Ci nie zwróciliśmy.
KROK 5. UTRZYMANIE PRACY POMPY
- Zapewnij ciągłość pracy pompy przez 5 lat od zakończenia projektu. Nie jest to data montażu, ale data zamknięcia finansowego projektu. Poinformujemy Cię o dacie rozpoczęcia i zakończenia tak zwanego okresu trwałości projektu.
- Przez kilka lat będziesz proszony(a) o podawanie raz w roku informacji o ilości ciepła produkowanej przez pompę.
- Rozważ ubezpieczenie pompy ciepła. Jeśli pompa się uszkodzi, trzeba ją naprawić lub wymienić, albo zwrócić grant.
- Informuj nas o wszelkich zmianach związanych z umową, np. zmianie właściciela domu. Jeśli zmienisz numer telefonu lub adres e-mail, poinformuj Biuro Projektu.
- Pamiętaj, że pompa służy tylko do potrzeb domowych – nie możesz prowadzić działalności gospodarczej ani rolniczej w tym budynku.
- Regularnie sprawdzaj wiadomości na stronie projektu grantyoze.subregion.pl, gdzie wyjaśniamy najczęstsze wątpliwości.
Będziesz wykonawcą instalacji OZE w projekcie „OZE w budynkach mieszkalnych na terenie subregionu zachodniego województwa śląskiego”? Zapoznaj się z naszymi wymaganiami.
INFORMACJE OGÓLNE
Przedsięwzięcie jest projektem grantowym, który polega na udzielaniu Grantów na zakup, dostawę i montaż pompy ciepła powietrze/woda do c.o. i/lub c.w.u w budynkach mieszkalnych jednorodzinnych. Celem Projektu jest rozwój energetyki rozproszonej opartej o odnawialne źródła energii, a zatem zwiększenie udziału Instalacji OZE w produkcji energii cieplnej na terenie gmin subregionu zachodniego województwa śląskiego.
Projekt jest finansowany w ramach programu Fundusze Europejskie dla Śląskiego 2021-2027, Priorytet X Fundusze Europejskie na transformację.
Projekt jest realizowany w formule grantowej czyli polega na zwrocie poniesionych przez Grantobiorcę kosztów na montaż instalacji OZE. Grantobiorca staje się właścicielem instalacji OZE od momentu montażu i opłaceniu faktury za wykonaną usługę.
Zasady projektu reguluje Regulamin naboru wniosków i realizacji projektu. Dostępny jest on na stronie grantyoze.subregion.pl w zakładce „Dokumenty”.
KTO MOŻE BYĆ WYKONAWCĄ
W projekcie nie ma tzw. listy wykonawców. Wymagamy, aby wykonawca przedstawił Grantobiorcy następujące uprawnienia:
– uprawnienia instalatora OZE w zakresie pomp c.o. i c.w.u. wydane przez Urząd Dozoru Technicznego;
– uprawnienia elektryczne Stowarzyszenia Elektryków Polskich 1D+E;
– certyfikat dla przedsiębiorców (SZWO i F-GAZ) wydawany przez Urząd Dozoru Technicznego w przypadku pomp ciepła typu split.
Minimalne wymagania techniczne dla pomp ciepła powietrze/woda:
– pompa ciepła musi spełniać w odniesieniu do ogrzewania pomieszczeń wymagania klasy efektywności energetycznej minimum A++ (dotyczy klasy energetycznej wyznaczanej w temperaturze zasilania 55oC) na podstawie karty produktu i etykiety energetycznej.
– wymogi dla pompy ciepła określone w rozporządzeniach 811⁄2013, 813⁄2013, muszą zostać potwierdzone badaniami wykonanymi przez laboratorium, zlokalizowane na terytorium jednego z państw EU lub EFTA, posiadające akredytację w odniesieniu do 8 normy ISO/IEC 17025 oraz stosujące akredytowane metody badawcze zgodne z normami EN 14511, EN 14825, EN 12102. Badania te powinny być zgodne z ww. normami, co jest potwierdzone w raporcie z tych badań. Spełnienie ww. wymogów i norm weryfikowane i potwierdzane jest wpisem urządzenia na Listę ZUM (lista-zum.ios.edu.pl).
– ciepłomierz pozwalający na odczyt ilości wyprodukowanej energii przez urządzenie. Jeśli zamontowane urządzenie będzie miało wbudowany system pozwalający na odczyt ilości wyprodukowanej energii cieplnej, montaż dodatkowego ciepłomierza nie jest konieczny.
– w przypadku montażu zestawu split, powinien on spełniać wymagania klasy efektywności energetycznej minimum A++, oraz znajdować się na Liście ZUM jako komplet .
JAKIE KOSZTY MOŻNA ZAKWALIFIKOWAĆ W PROJEKCIE
1. Koszty kwalifikowalne:
1) koszty wyłącznie fabrycznie nowych urządzeń wchodzących w skład Instalacji OZE (np. bufor ciepła, zasobnik, pompa ciepła);
2) koszty fabrycznie nowej armatury, niezbędnej do montażu w ramach Instalacji OZE;
3) koszty fabrycznie nowych konstrukcji wsporczych (jeśli dotyczy);
4) koszty fabrycznie nowych materiałów montażowych;
5) koszty niezbędnych prac budowlano-montażowych Instalacji OZE w tym koszty demontażu starego źródła ciepła.
2. Koszty niekwalifikowalne:
1) wszystkie koszty poniesione przed zawarciem Umowy o powierzenie Grantu;
2) koszty prac związanych z adaptacją pomieszczeń lub budynku na potrzeby Instalacji OZE;
3) koszty przeróbek wewnętrznej instalacji c.o.;
4) koszty robót towarzyszących (np.: remont i przebudowa innych elementów konstrukcyjnych budynku);
5) koszt opracowania/aktualizacji Karty Weryfikacji Technicznej;
6) podatek VAT.
JAKA JEST KOLEJNOŚĆ CZYNNOŚC PRAC INSTALACYJNYCH?
1. Grantobiorca wybiera samodzielnie Instalatora i powierza mu zakup, dostawę i montaż Instalacji OZE.
2. Po wykonanych pracach przygotuj dokumenty z testów końcowych i pierwszego uruchomienia instalacji OZE, a następnie przekaż je Grantobiorcy.
3. Grantobiorca zgłasza w Biurze Projektu gotowość do odbioru Instalacji OZE przez Inspektora nadzoru inwestorskiego. Rolą inspektora jest sprawdzanie jakości wykonywanych prac montażowych i stosowania przy wykonywaniu tych prac wyrobów zgodnie z przepisami, obowiązującymi normami i zaleceniami producenta, warunkami technicznymi oraz dochowania należytej staranności oraz stosowania najlepszej, profesjonalnej wiedzy.
4. Po pozytywnym odbiorze i podpisaniu protokołu Instalacji OZE przez upoważnionego Inspektora nadzoru inwestorskiego, podpisz z Grantobiorcą protokół odbioru Instalacji OZE. Na tej podstawie Grantobiorca wykona płatność końcową na Twoją rzecz.
5. W przypadku negatywnego odbioru zostanie sporządzony protokół ze wskazaniem koniecznych prac do usunięcia wraz z terminem ich usunięcia. Po wykonaniu prac następuje ponowny odbiór Instalacji OZE.
6. Grantobiorca kompletuje dokumenty i składa do Biura projektu wniosek o zwrot poniesionych kosztów.
PO ZAMONOTWANIU POMPY CIEPŁA WYKONAJ NASTĘPUJĄCE CZYNNOŚCI
1. Przeprowadź badanie szczelności instalacji;
2. Przeprowadź badanie odpowietrzania instalacji;
3. Przeprowadź badanie elementów zabezpieczających instalację;
4. Przeprowadź badanie urządzeń elektrycznych, pomp obiegowych i układu automatyki, sterowania pompą;
5. Przeprowadź badanie drożności odprowadzania skroplin z jednostki zewnętrznej;
6. Ustaw temperaturę bufora oraz zasobnika c.w.u.;
7. Przeprowadź instruktaż w zakresie obsługi i konserwacji Instalacji OZE;
8. Sporządź protokół zawierający spis wykonanych powyżej czynności oraz potwierdzający poprawność działania instalacji.
PRZYGOTUJ I PRZEKAŻ GRANTOBIORCY NASTĘPUJĄCE DOKUMENTY:
1. Oryginał faktur/y wystawiony imiennie na Grantobiorcę posiadający: a) datę dokonania sprzedaży i wystawienia faktury VAT/ rachunku – w terminie realizacji zadania określonym w Umowie; b) adres odbiorcy/nabywcy faktury VAT/ rachunku zgodny z adresem Wnioskodawcy wykazanym w Umowie; c) nazwę usługi oraz lokalizację; d) wartość (brutto/netto); e) forma płatności przelew (nie będą akceptowane pokwitowania przyjęcia gotówki); f) opis na pierwszej stronie o treści: „Instalację wykonano w ramach projektu „OZE w budynkach mieszkalnych na terenie Subregionu Zachodniego Województwa” dofinansowanego ze środków FE ŚL 2021-2027;
2. Protokół odbioru Instalacji OZE (wzór dostępny na stronie grantyoze.subregion.pl w zakładce „Dokumenty” – Załącznik nr 13);
3. Kosztorys powykonawczy instalacji OZE powinien zawierać wyodrębnione koszty materiałów i robocizny. Jeżeli na fakturze widnieją inne koszty niż kwalifikowane, powinny one zostać wyodrębnione na dołączonym kosztorysie;
4. Dokumenty potwierdzające spełnienie minimalnych parametrów Instalacji OZE (np. karty katalogowe głównych urządzeń/karty produktu/etykiety energetyczne);
5. Kopię posiadanych uprawnień do montażu pompy ciepła;
6. Protokół przeprowadzenia badań oraz potwierdzający poprawność działania instalacji tj. pierwszego uruchomienia Instalacji OZE;
7. Nowa Karta Weryfikacji Technicznej w przypadku zmiany mocy instalacji (jeśli dotyczy – wymagana uprzednia zgoda Grantodawcy).
INFORMACJE DODATKOWE
Grantobiorca ma obowiązek osiągania wskaźników zawartych w tzw. Karcie Weryfikacji Technicznej. Karta zawiera między innymi informacje o dobranej maksymalnej mocy pompy ciepła oraz ilości wytwarzanej energii cieplnej. Upewnij się, że maksymalna moc wybranej pompy ciepła zgadza się z danymi z Karty Weryfikacji Technicznej, którą Grantobiorca złożył razem z wnioskiem o przyznanie Grantu. Jeżeli moc maksymalna pompy się nie zgadza, przekaż informację Grantobiorcy, aby skontaktował się z Biurem projektu w celu aktualizacji Karty.
Zamontowana instalacja musi posiadać możliwość odczytywania ilości wytworzonej energii cieplnej produkowanej przez pompę ciepła. Zweryfikuj informacje zawarte w Karcie pod kątem osiągnięcia założonej ilości produkcji energii cieplnej. W razie wątpliwości możesz zasygnalizować Grantobiorcy potrzebę aktualizacji tych danych. Po uzyskaniu zgody jako wykonawca możesz te dane zaktualizować – masz stosowne uprawnienia jako instalator OZE.
WYMOGI INSPEKTORA NADZORU INWESTORSKIEGO NA ODBIÓR INSTALACJI
Przed dokonaniem montażu instalacji powietrznej pompy ciepła Wykonawca powinien wykonać min. 6 zdjęć wewnątrz budynku w pomieszczeniu gdzie planuje się montaż powietrznej pompy ciepła do c.o. i /lub c.w.u. Zdjęcia podpisane adresem montażu instalacji należy przesłać przez WhatsApp nr tel. 721 025 010.
Zalecenia dotyczące montażu:
– prawidłowo dobrać bufor oraz zasobnik c.w.u. zgodny z zasadą – na każdy 1 kW mocy grzewczej pompy ciepła powinno przypadać między 0,25m2 a 0,30m2 powierzchni wężownicy;
– dobrać prawidłową i optymalną średnicę rur do instalacji c.o. co zapewni odpowiedni przepływ wody i umożliwi efektywne funkcjonowanie instalacji;
– dobrać prawidłową pojemność naczyń przeponowych zabezpieczających instalację c.o. oraz instalację c.w.u.;
– na zasilaniu instalacji c.w.u. oraz w układzie instalacji c.o. zastosować odpowiednie filtry i separatory zanieczyszczeń;
– w przypadku braku reduktora ciśnienia na zasilaniu wody użytkowej zaleca się jego montaż;
– stosować zawory zwrotne oraz odcinające zgodnie ze sztuką branżową przy każdym buforze, zasobniku c.w.u. pozostałej armaturze z wyjątkiem obwodów zabezpieczających instalację;
– wykonać stabilny i trwały fundament betonowy pod jednostkę zewnętrzną pompy ciepła, prawidłowo odprowadzić skropliny bezpośrednio do gruntu, drenażu lub studni chłonnej poniżej strefy przymarzania;
– podłączyć zasilanie elektryczne powietrznej pompy ciepła z rozdzielni głównej budynku instalacją 1-fazową/3-fazową wraz z uziemieniem. Dobrać wartość zabezpieczenia nadprądowego pompy ciepła. Dobór przekroju kabla zasilającego dla spadku napięcia ∆U≤1%;
– rury instalacji pompy ciepła zaizolować termicznie;
– opisać/zaznaczyć na rurach kierunki przepływu cieczy.
Zalecenia dotyczące dokumentacji:
– protokół pomiarów elektrycznych powinien zawierać co najmniej informacje: oporność izolacji, skuteczność samoczynnego wyłączenia, pomiar skuteczności uziemienia R≤10Ω;
– należy przekazać Grantobiorcy instrukcję w zakresie obsługi i konserwacji instalacji pompy ciepła potwierdzoną podpisem Grantobiorcy;
– bezpośrednio po wykonaniu, zdjęcia lub skany wszystkich podpisanych protokołów i dokumentów należy wysłać przez WhatsApp na nr tel. 721 025 010 lub skany na e-mail: inspektor.rybnik@gmail.com
Po dokonanym montażu instalacji powietrznej pompy ciepła Wykonawca powinien wykonać min. 10 zdjęć po montażu powietrznej pompy ciepła do c.o. i /lub c.w.u. w następujących ujęciach:
1. tabliczka znamionowa jednostki zewnętrznej pompy ciepła;
2. tabliczka znamionowa jednostki wewnętrznej pompy ciepła;
3. tabliczka znamionowa zasobnika c.w.u.;
4. tabliczka znamionowa bufora c.o.;
5. instalacja powietrznej pompy ciepła zainstalowana wewnątrz budynku – 1;
6. instalacja powietrznej pompy ciepła zainstalowana wewnątrz budynku – 2;
7. miejsce montażu zespołu zabezpieczającego pompę ciepła c.o.;
8. miejsce montażu zespołu zabezpieczającego pompę ciepła c.w.u.;
9. miejsce montażu jednostki zewnętrznej poza budynkiem – 1;
10. miejsce montażu jednostki zewnętrznej poza budynkiem – 2;
Bezpośrednio po wykonaniu instalacji podpisane zdjęcia adresem montażu należy przesłać przez WhatsApp nr tel. 721 025 010.